ALGEMENE LEVERINGS- EN BETALINGSVOORWAARDEN Â
CONSUMENTEN
Definities:
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:Â
1. Aanbod/Aanbieding: ieder aanbod van Perlaplast tot het aangaan van een Overeenkomst;Â
2. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de Klant gebruik kan maken van zijn Herroepingsrecht;Â
3. Dag: kalenderdag;Â
4. Diensten: alle (aanvullende) diensten en/of (technische) werkzaamheden, van welke aard danÂ
ook, die door Perlaplast worden verricht, in de ruimste zin;Â
5. Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van ProductenÂ
en/of Diensten gedurende een bepaalde periode;Â
6. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de Klant om binnen de Bedenktijd af te zien van eenÂ
Overeenkomst op afstand;Â
7. Klant: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een handels-, bedrijfs-,Â
ambachts- of beroepsactiviteit (consument) aan wie Perlaplast een Aanbieding doet tot deÂ
levering van Producten en/of het verrichten van Diensten en/of waarmee Perlaplast eenÂ
Overeenkomst aangaat;Â
8. Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van de Voorwaarden opgenomen EuropeseÂ
modelformulier voor herroeping;Â
9. Overeenkomst: iedere overeenkomst tussen Perlaplast en de Klant ter zake de (ver)koop enÂ
levering van Producten door Perlaplast aan de Klant en/of het door Perlaplast verlenen vanÂ
Diensten aan de Klant;Â
10. Overeenkomst op afstand: iedere Overeenkomst die tussen Perlaplast en de Klant wordtÂ
gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van ProductenÂ
en/of Diensten, waarbij tot en met het sluiten van de Overeenkomst uitsluitend gebruikÂ
gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;Â
11. Partij(en): Perlaplast en/of de Klant;Â
12. Producten: alle bewerkte en/of onbewerkte door Perlaplast samengestelde c.q. vervaardigdeÂ
zaken, grondstoffen daaronder begrepen, alsmede software behorende bij machines, die doorÂ
Perlaplast ter verkoop worden aangeboden c.q. verkocht en/of geleverd;Â
13. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluitenÂ
van een Overeenkomst, zonder dat de Klant en Perlaplast gelijktijdig in dezelfde ruimte hoevenÂ
te zijn samengekomen;Â
14. Perlaplast: Perlaplast, bezoekadres: Goorsestraat 11 te ‘s-Heerenberg;Â
15. Voorwaarden: de onderhavige algemene leverings- en betalingsvoorwaarden van Perlaplast.Â
Artikel 1 - Algemeen
1.1 Bepalingen met een algemene strekking en waarin niet uitdrukkelijk melding wordtÂ
gemaakt van een Overeenkomst op afstand, gelden in alle situaties. Bepalingen waarinÂ
uitdrukkelijk melding wordt gemaakt van een Overeenkomst op afstand, gelden alleenÂ
indien sprake is van een Overeenkomst op afstand. Indien een bepaling die specifiekÂ
betrekking heeft op een Overeenkomst op afstand strijdig is met een bepaling met eenÂ
algemene strekking, prevaleert de bepaling die specifiek betrekking heeft op eenÂ
Overeenkomst op afstand.Â
1.2 De Voorwaarden zijn van toepassing op iedere Aanbieding, Overeenkomst, verkoop enÂ
koop, alsmede op iedere daaruit voortvloeiende levering.Â
2/18Â
1.3 Voor zover een Overeenkomst afwijkt van één of meer bepalingen van de Voorwaarden,Â
prevaleert het bepaalde in de Overeenkomst. De overige bepalingen van de VoorwaardenÂ
blijven in dat geval onverminderd op de Overeenkomst van toepassing.Â
1.4 Afwijkingen van of aanvullingen op de Voorwaarden zijn alleen van kracht indien deze doorÂ
Perlaplast schriftelijk zijn bevestigd.Â
1.5 Perlaplast is gerechtigd om de Voorwaarden eenzijdig te wijzigen, in welk geval Perlaplast deÂ
Klant uiterlijk een maand voor de inwerkingtreding van de gewijzigde Voorwaarden schriftelijkÂ
op de hoogte zal stellen van de wijzigingen en de nieuwe Voorwaarden zal bijvoegen.Â
1.6 Toezeggingen door en afspraken met ondergeschikten van Perlaplast binden Perlaplast nietÂ
dan nadat en voor zover deze door Perlaplast schriftelijk zijn bevestigd.Â
1.7 Indien één of meerdere bepalingen van de Voorwaarden vernietigd mochten worden, blijvenÂ
de overige bepalingen van de Voorwaarden onverkort van toepassing. Partijen zullen in datÂ
geval in onderling overleg vervangende bepalingen overeenkomen, waarbij zij zoveelÂ
mogelijk het doel en de strekking van de eventueel vernietigde bepaling(en) in acht zullenÂ
nemen.Â
1.8 De Voorwaarden, inclusief de hieraan ten grondslag liggende Overeenkomst, bevatten deÂ
volledige weergave van de rechten en verplichtingen van Partijen en treden in de plaatsÂ
van alle voorgaande mondelinge en/of schriftelijke Overeenkomsten en voorstellen metÂ
betrekking tot het onderwerp ervan.Â
1.9 De Klant is slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van Perlaplast gerechtigdÂ
zijn rechten en verplichtingen voortvloeiende uit de aan de Voorwaarden ten grondslagÂ
liggende Overeenkomst, alsmede uit de Voorwaarden zelf, over te dragen aan (een)Â
derde(n).Â
1.10 Indien van de Voorwaarden vertalingen zijn uitgegeven, geldt dat de versie in de NederlandseÂ
taal prevaleert boven de versie(s) in een andere taal.Â
Artikel 2 - Het AanbodÂ
2.1 Alle begrotingen, prijsopgaven, offertes en Aanbiedingen van Perlaplast, in welke vorm danÂ
ook, zijn vrijblijvend, tenzij het tegendeel daaruit uitdrukkelijk voortvloeit.Â
2.2 Als de Klant aan Perlaplast met het oog op het uitbrengen van een Aanbod gegevens,Â
stukken dan wel andere informatie verstrekt, mag Perlaplast uitgaan van de juistheidÂ
hiervan en zal zij haar Aanbod hierop baseren. De Klant vrijwaart Perlaplast voor elkeÂ
aanspraak van derden met betrekking tot het gebruik van door of namens de KlantÂ
verstrekte gegevens, stukken en overige informatie.Â
2.3 Indien de Klant het Aanbod van Perlaplast uiteindelijk niet aanvaardt, is PerlaplastÂ
gerechtigd een vergoeding te vragen voor alle met de offerte verband houdende kosten.Â
2.4 Het Aanbod van Perlaplast bevat een omschrijving van de aangeboden Producten en/ofÂ
Diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het Aanbod binden PerlaplastÂ
evenwel niet.Â
2.5 Een door Perlaplast aan de Klant verstrekte prijslijst of ander overzicht waarop inÂ
algemene zin prijzen zijn vermeld, kan niet worden gekwalificeerd als een Aanbieding.Â
2.6 Ingeval er door Perlaplast (of haar leverancier) een monster, model of voorbeeld isÂ
getoond of wordt verstrekt, wordt dit monster of model geacht slechts bij wijze vanÂ
aanduiding te zijn verstrekt. De hoedanigheid van de te leveren Producten kan van hetÂ
monster, model of voorbeeld afwijken, tenzij Perlaplast schriftelijk heeft gegarandeerd datÂ
de Producten worden geleverd conform het getoonde en/of verstrekte monster, model ofÂ
voorbeeld.Â
2.7 Ieder Aanbod in het kader van de verkoop en levering van Producten en/of Diensten dient,Â
totdat het Aanbod is aanvaard, als één geheel te worden beschouwd en is gebaseerd opÂ
normale werktijden en omstandigheden.Â
3/18Â
2.8 Elk Aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de Klant duidelijk is wat de rechten enÂ
verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het Aanbod zijn verbonden.Â
2.9 Voor wat betreft de in het voorgaande lid vermelde rechten en plichten dient Perlaplast bijÂ
het doen van een Aanbod in het kader van een Overeenkomst op afstand de Klant in hetÂ
bijzonder informatie te verstrekken over:Â
a. de identiteit, het feitelijke adres en het e-mailadres, alsmede het telefoonnummer vanÂ
Perlaplast;Â
b. de belangrijkste kenmerken van de aangeboden Producten en/of Diensten;Â
c. de totale prijs van de Producten en/of Diensten, met inbegrip van alle belastingen;Â
d. de eventuele kosten van aflevering;Â
e. de wijze van betaling, levering of uitvoering van de Overeenkomst, alsmede deÂ
leveringstermijn;Â
f. het al dan niet van toepassing zijn van het Herroepingsrecht als bedoeld in artikel 4Â
van de Voorwaarden;Â
g. indien de kosten van het gebruik van de Techniek voor communicatie op afstandÂ
worden berekend op een andere grondslag dan het basistarief: de hoogte van hetÂ
geldende tarief;Â
h. de termijn voor de aanvaarding van het Aanbod, dan wel de termijn waarbinnenÂ
Perlaplast de prijs garandeert;Â
i. een herinnering aan het bestaan van de wettelijke waarborg dat het afgeleverdeÂ
Product aan de Overeenkomst op afstand moet beantwoorden;Â
j. het bestaan en de voorwaarden van bijstand aan de Klant na verkoop en van dienstenÂ
na verkoop;Â
k. de duur van de Overeenkomst op afstand in geval van een DuurovereenkomstÂ
respectievelijk de duur van de Overeenkomst op afstand of, wanneer deÂ
Overeenkomst op afstand voor onbepaalde duur is of stilzwijgend vernieuwd wordt, deÂ
voorwaarden voor het opzeggen van de Overeenkomst op afstand;Â
l. de minimumduur van de uit de Overeenkomst op afstand voortvloeiendeÂ
verplichtingen voor de Klant.Â
Artikel 3 - Totstandkoming OvereenkomstÂ
3.1 Een Overeenkomst komt tussen Partijen tot stand door acceptatie door de Klant van eenÂ
Aanbod, wanneer Perlaplast binnen vijf (5) werkdagen, nadat zij de opdracht tot het leverenÂ
van Producten en/of Diensten heeft ontvangen, deze schriftelijk bevestigt, dan wel wanneerÂ
Perlaplast met de uitvoering van de opdracht is begonnen. Eén en ander echter metÂ
inachtneming van de volgende leden van dit artikel.
3.2 De Overeenkomst op afstand komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 3, tot standÂ
op het moment van aanvaarding door de Klant van het Aanbod en het voldoen aan deÂ
daarbij gestelde voorwaarden. Indien de Klant het Aanbod langs elektronische weg heeftÂ
aanvaard, bevestigt Perlaplast onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van dieÂ
aanvaarding. Zolang Perlaplast de ontvangst van de aanvaarding niet heeft bevestigd, kanÂ
de Klant de Overeenkomst nog ontbinden.Â
3.3 Perlaplast kan zich - binnen wettelijke kaders – ervan op de hoogte stellen of de Klant aanÂ
zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die vanÂ
belang zijn voor een verantwoord aangaan van de Overeenkomst. Indien Perlaplast opÂ
grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de Overeenkomst niet aan te gaan, isÂ
Perlaplast gerechtigd gemotiveerd een opdracht te weigeren of aan de uitvoeringÂ
bijzondere voorwaarden te verbinden, waaronder voorwaarden zoals vermeld in artikel 9 lidÂ
11.Â
4/18Â
3.4 Voor zover de Klant enige prestatie verricht of voorbereidingen daartoe treft, in deÂ
veronderstelling dat een Overeenkomst tot stand is gekomen, doet de Klant dat op eigenÂ
risico.Â
3.5 Indien de Overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft Perlaplast passende technische enÂ
organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data enÂ
zorgt zij voor een veilige webomgeving. Indien de Klant elektronisch kan betalen, zalÂ
Perlaplast daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.Â
3.6 Bij een Overeenkomst op afstand zal Perlaplast uiterlijk bij de levering van het ProductÂ
en/of de Dienst de volgende informatie meesturen, en wel schriftelijk of op zodanige wijzeÂ
dat deze door de Klant op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op eenÂ
duurzame gegevensdrager, zijnde elk middel dat de Klant in staat stelt om informatie dieÂ
aan hem persoonlijk is gericht op te slaan op een wijze die toekomstige raadpleging enÂ
ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt:Â
a. de in artikel 2 van de Voorwaarden vermelde informatie, tenzij Perlaplast deze al aanÂ
de Klant heeft verstrekt op een duurzame gegevensdrager voor het sluiten van deÂ
Overeenkomst op afstand;Â
b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de Klant van het HerroepingsrechtÂ
gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van hetÂ
Herroepingsrecht;Â
c. indien de Klant een Herroepingsrecht heeft: het Modelformuler voor herroeping;Â
d. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;Â
e. de vereisten voor opzegging van de Overeenkomst indien de Overeenkomst een duurÂ
heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.Â
3.7 In geval van een Duurovereenkomst is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassingÂ
op de eerste levering.Â
3.8 Een overeenkomst tussen Perlaplast en de Klant ter zake de (ver)koop en levering vanÂ
Producten kan nimmer worden gekwalificeerd als Duurovereenkomst, tenzij datÂ
uitdrukkelijk in die overeenkomst is bepaald. Nadat Perlaplast Producten en/of DienstenÂ
heeft verkocht en/of geleverd aan de Klant, is Perlaplast nimmer verplicht om nadienÂ
wederom Overeenkomsten met de Klant te sluiten.Â
Artikel 4 - Het Herroepingsrecht bij een Overeenkomst op afstandÂ
Bij Producten:Â
4.1 De Klant kan een Overeenkomst op afstand met betrekking tot de aankoop van eenÂ
Product gedurende een Bedenktijd van 14 Dagen zonder opgave van redenen ontbinden.Â
4.2 De in lid 1 genoemde Bedenktijd gaat in op de Dag die volgt op de Dag dat de Klant, ofÂ
een door de Klant aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het Product heeftÂ
ontvangen, of:Â
a. als de Klant in eenzelfde bestelling meerdere Producten heeft besteld: de Dag dieÂ
volgt op de Dag waarop de Klant, of een door hem aangewezen derde, die niet deÂ
vervoerder is, het laatste Product heeft ontvangen;
b. als de levering van een Product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: deÂ
Dag die volgt op de Dag waarop de Klant, of een door hem aangewezen derde, dieÂ
niet de vervoerder is, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;Â
c. bij Duurovereenkomsten (op afstand): de Dag die volgt op de Dag waarop de Klant, ofÂ
een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het eerste Product heeftÂ
ontvangen.
Bij Diensten:Â
4.3 De Klant kan een Overeenkomst op afstand met betrekking tot de levering van een DienstÂ
gedurende een Bedenktijd van 14 Dagen zonder opgave van redenen ontbinden.Â
5/18Â
4.4 De in lid 3 genoemde Bedenktijd gaat in op de Dag die volgt op de Dag waarop deÂ
Overeenkomst op afstand is gesloten.Â
Artikel 5 - Verplichtingen van de Klant tijdens de Bedenktijd
5.1 Tijdens de Bedenktijd zal de Klant zorgvuldig omgaan met het Product en de verpakking.Â
Hij zal het Product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, deÂ
kenmerken en de werking van het Product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat deÂ
Klant het Product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zouÂ
mogen doen.Â
5.2 De Klant is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het Product die het gevolg isÂ
van een wijze van omgaan met het Product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.Â
Artikel 6 - Uitoefening van het Herroepingsrecht door de Klant en kosten daarvan
6.1 Als de Klant gebruik maakt van zijn Herroepingsrecht, zoals vermeld in artikel 4 van deÂ
Voorwaarden, meldt hij dit binnen de Bedenktijd door middel van het Modelformulier voorÂ
herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan Perlaplast .Â
6.2 Zo snel mogelijk, maar binnen 14 Dagen na het doen van de in lid 1 bedoelde melding,Â
zendt de Klant het Product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van)Â
Perlaplast. Dit hoeft niet als Perlaplast heeft aangeboden het Product zelf af te halen. DeÂ
Klant heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het Product terugzendtÂ
voordat de Bedenktijd is verstreken.Â
6.3 De Klant zendt het Product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijsÂ
mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door Perlaplast verstrekte redelijkeÂ
en duidelijke instructies, een en ander zoals onder meer in artikel 17 van de VoorwaardenÂ
ten aanzien van retourzendingen vermeld.Â
6.4 Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het Herroepingsrecht ligtÂ
bij de Klant.Â
6.5 De Klant draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het Product. UitsluitendÂ
als Perlaplast expliciet aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de Klant de kosten voorÂ
terugzending niet te dragen.Â
6.6 Indien de Klant herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van deÂ
Dienst aanvangt tijdens de Bedenktijd, is de Klant Perlaplast een bedrag verschuldigd datÂ
evenredig is aan dat gedeelte van de Overeenkomst op afstand dat door Perlaplast isÂ
nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van deÂ
Overeenkomst op afstand.Â
6.7 Als de Klant met betrekking tot een Overeenkomst op afstand gebruik maakt van zijnÂ
Herroepingsrecht, worden alle aanvullende Overeenkomsten van rechtswege ontbonden.Â
Artikel 7 - Verplichtingen van Perlaplast bij herroeping
7.1 Doet de Klant de melding van herroeping op elektronische wijze via de website vanÂ
Perlaplast, dan stuurt Perlaplast na ontvangst van deze herroepingsmelding onverwijld eenÂ
ontvangstbevestiging.Â
7.2 Indien de Klant in voornoemd geval reeds een bedrag heeft betaald aan Perlaplast, zalÂ
Perlaplast dit bedrag zo spoedig mogelijk terugbetalen, maar uiterlijk binnen 14 DagenÂ
volgend op de Dag waarop de Klant de herroeping aan Perlaplast heeft gemeld. TenzijÂ
Perlaplast aanbiedt het Product zelf af te halen, mag zij evenwel wachten met terugbetalenÂ
tot zij het Product heeft ontvangen of tot de Klant aantoont dat hij het Product heeftÂ
teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerder valt.Â
7.3 Perlaplast gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel als de Klant heeft gebruikt,Â
tenzij de Klant instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor deÂ
Klant.Â
6/18Â
7.4 Als de Klant heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopsteÂ
standaardlevering, hoeft Perlaplast de bijkomende kosten voor de duurdere methode nietÂ
terug te betalen.Â
Artikel 8 - Uitsluiting HerroepingsrechtÂ
Perlaplast sluit de navolgende Producten en Diensten uit van het in artikel 4 opgenomenÂ
Herroepingsrecht:Â
8.1 Producten of Diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiëleÂ
markten waarop Perlaplast geen invloed heeft en die zich binnen de Bedenktijd kunnenÂ
voordoen;Â
8.2 Producten of Diensten voortvloeiende uit een Overeenkomst op afstand waarbij de KlantÂ
Perlaplast specifiek verzocht heeft hem te bezoeken om daar dringende herstellingen ofÂ
onderhoud te verrichten, met uitzondering van:Â
a. aanvullende dienstverlening waar de Klant niet uitdrukkelijk om heeft verzocht;Â
b. de levering van andere zaken dan die noodzakelijk zijn om het onderhoud of deÂ
herstellingen uit te voeren;Â
8.3 Diensten voortvloeiende uit een Overeenkomst op afstand na nakoming van deÂ
Overeenkomst op afstand, indien:Â
a. de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de Klant;Â
enÂ
b. de Klant heeft verklaard afstand te doen van zijn Herroepingsrecht, zodra PerlaplastÂ
de Overeenkomst is nagekomen;Â
8.4 Volgens specificaties van de Klant vervaardigde Producten, die niet geprefabriceerd zijn enÂ
die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de Klant, ofÂ
die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;Â
8.5 Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere zaken.Â
Artikel 9 - Prijzen en betalingÂ
9.1 Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, luiden alle prijzen in euro’s en zijn alle prijzen inclusiefÂ
omzetbelasting en/of andere van overheidswege opgelegde heffingen, van welke aard danÂ
ook. Bijkomende kosten zoals onder meer verpakkings-, transport- en afleveringskosten (inÂ
de breedste zin) worden apart vermeld.Â
9.2 Wordt door de Klant een opdracht verstrekt aan Perlaplast zonder dat een prijs uitdrukkelijkÂ
is overeengekomen, dan wordt deze opdracht, ongeacht voorheen aangeboden ofÂ
gehanteerde prijzen, tegen de ten tijde van de uitvoering van de Overeenkomst geldendeÂ
prijs uitgevoerd.Â
9.3 Betaling dient te geschieden binnen dertig (30) Dagen na factuurdatum, tenzij anders isÂ
overeengekomen. Betaling dient te geschieden op de door Perlaplast aangegevenÂ
bankrekening(en). Bepalend voor het moment van betaling is het moment waaropÂ
Perlaplast bericht van haar bank inzake de bijschrijving van het betreffende bedrag heeftÂ
ontvangen.Â
9.4 Indien betaling van een factuur niet volledig binnen de gestelde termijn heeftÂ
plaatsgevonden, is de Klant terstond, zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist,Â
van rechtswege in verzuim en is vanaf de datum na de vervaldatum van de betreffendeÂ
factuur een rente verschuldigd van 1% per maand, waarbij een deel van een maand geldtÂ
als hele maand.Â
9.5 Indien betaling van een factuur niet volledig binnen de gestelde termijn heeftÂ
plaatsgevonden, is de Klant indien hij – na het intreden van het verzuim – niet alsnogÂ
binnen 14 Dagen vanaf de dag nadat de door Perlaplast verzonden schriftelijke aanmaningÂ
bij de Klant is bezorgd, het openstaande bedrag heeft voldaan, aan Perlaplast eenÂ
vergoeding voor buitengerechtelijke (incasso)kosten verschuldigd ter hoogte van deÂ
7/18Â
wettelijk maximaal toegestane vergoeding, zoals bepaald in het Besluit vergoeding voorÂ
buitengerechtelijke incassokosten.Â
9.6 Door de Klant gedane betalingen strekken eerst ter afdoening van verschuldigde kosten,Â
rente en pas daarna ter afdoening van facturen (hoofdsom). Voor wat betreft het laatsteÂ
geldt dat een betaling wordt toegerekend aan de factuur die het langst openstaat, ookÂ
indien de Klant bij de betaling vermeldt dat de betaling betrekking heeft op een andereÂ
factuur.Â
9.7 Perlaplast is gerechtigd alle vorderingen op de Klant te verrekenen met iedere schuld dieÂ
Perlaplast aan de Klant, dan wel aan met de Klant gelieerde (rechts-)personen, mochtÂ
hebben.Â
9.8 Alle vorderingen van Perlaplast op de Klant zijn onmiddellijk opeisbaar in de navolgendeÂ
gevallen:Â
a. indien na het sluiten van de Overeenkomst aan Perlaplast omstandigheden ter kennisÂ
komen die haar goede grond geven te vrezen dat de Klant niet aan zijn verplichtingenÂ
zal voldoen, zulks geheel ter beoordeling van Perlaplast;Â
b. indien Perlaplast de Klant bij het sluiten van de Overeenkomst gevraagd heeftÂ
zekerheid te stellen voor de nakoming als bedoeld in artikel 4 lid 11 en deze zekerheidÂ
uitblijft dan wel onvoldoende is;Â
c. in geval van het aanvragen van faillissement of surseance van betaling van de Klant,Â
dan wel liquidatie of faillissement van de Klant of – voor zover de Klant een natuurlijkeÂ
persoon betreft – het op de Klant van toepassing worden van de Wet SchuldsaneringÂ
Natuurlijke Personen (WSNP).Â
9.9 Indien sprake is van een gezamenlijke opdracht aan Perlaplast, zijn de Klanten, voorzoverÂ
de levering van de Producten en/of Diensten ten behoeve van de gezamenlijke KlantenÂ
heeft plaatsgevonden, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de factu(u)r(en).Â
9.10 Perlaplast is, op basis van haar inschatting van de kredietwaardigheid van de Klant, teÂ
allen tijde gerechtigd voor het nakomen van opeisbare en niet-opeisbareÂ
betalingsverplichtingen (aanvullende) zekerheidsstelling of vooruitbetaling te verlangen.Â
Indien en zolang de Klant met de verlangde zekerheidsstelling of vooruitbetaling in gebrekeÂ
blijft, is Perlaplast bevoegd haar leveringsplicht op te schorten.Â
Artikel 10 - PrijswijzigingÂ
10.1 Als na de datum waarop de Overeenkomst is gesloten vier maanden verstrijken en deÂ
nakoming ervan door Perlaplast nog niet is voltooid, mag een stijging in een of meer vanÂ
de prijsbepalende factoren (zulks ter beoordeling van Perlaplast) worden doorberekendÂ
aan de Klant. Betaling van de prijsverhoging vindt plaats tegelijk met de betaling van deÂ
hoofdsom of de laatste termijn.Â
10.2 Indien echter de verhoogde prijs die Perlaplast wenst te hanteren als bedoeld in hetÂ
voorgaande lid ten opzichte van de oorspronkelijke prijs meer dan tien procent (10%) isÂ
gestegen, is de Klant gerechtigd om de Overeenkomst voor zover het toekomstigeÂ
verplichtingen van Perlaplast betreft, op te zeggen binnen vijf (5) werkdagen naÂ
aanzegging van de prijswijziging, met dien verstande dat Perlaplast in dat geval onderÂ
geen beding jegens de Klant gehouden zal zijn om de als gevolg daarvan eventueel doorÂ
de Klant geleden schade te vergoeden.Â
Artikel 11 - (Op)levertijdÂ
11.1 De door Perlaplast opgegeven (op)levertijd betreft altijd een indicatie en geldt derhalveÂ
nimmer als fatale termijn, tenzij tussen Partijen schriftelijk uitdrukkelijk anders is bepaald.Â
8/18Â
Overschrijding van de overeengekomen (op)levertijd geeft de Klant in geen geval recht opÂ
schadevergoeding.Â
11.2 De door Perlaplast opgegeven (op)levertijd gaat in wanneer over alle (technische) detailsÂ
overeenstemming is bereikt, alle noodzakelijke gegevens, stukken en overige informatie inÂ
het bezit zijn van Perlaplast en aan alle noodzakelijke voorwaarden voor uitvoering van deÂ
Overeenkomst is voldaan.Â
11.3 Bij vaststelling van de (op)levertijd gaat Perlaplast er vanuit dat zij de opdracht kanÂ
uitvoeren onder de omstandigheden zoals die waren ten tijde van het sluiten van deÂ
Overeenkomst.Â
11.4 Als er sprake is van andere omstandigheden dan die welke Perlaplast bekend waren tenÂ
tijde van het sluiten van de Overeenkomst, kan Perlaplast de (op)levertijd verlengen metÂ
de tijd die nodig is om de Overeenkomst onder de gewijzigde omstandigheden uit teÂ
voeren. Als de werkzaamheden als gevolg daarvan niet in de planning van PerlaplastÂ
kunnen worden ingepast, zullen deze worden uitgevoerd c.q. afgerond zodra de planningÂ
van Perlaplast dit toelaat, waarover Perlaplast de Klant alsdan informeert.Â
11.5 Als sprake is van opschorting van verplichtingen door Perlaplast wegens een tekortkomingÂ
van de Klant wordt de (op)levertijd verlengd met de duur van de opschorting. Als deÂ
werkzaamheden als gevolg daarvan niet in de planning van Perlaplast kunnen wordenÂ
ingepast, zullen deze worden uitgevoerd c.q. afgerond zodra de planning van Perlaplast ditÂ
toelaat, waarover Perlaplast de Klant alsdan informeert.Â
11.6 Perlaplast kan ook na overschrijding van een overeengekomen (op)levertijd, dan wel deÂ
(op)levertijd na verlenging op grond van de voorgaande twee leden van de Voorwaarden,Â
alleen dan in verzuim komen te verkeren indien zij van de Klant een schriftelijkeÂ
ingebrekestelling heeft ontvangen, waarin haar een termijn van minimaal één maand wordtÂ
gegeven om alsnog aan haar verplichtingen te voldoen en nakoming ook binnen dezeÂ
termijn uitblijft. De Klant heeft ingeval van ontbinding geen recht op schadevergoeding,Â
tenzij de overschrijding van de laatstgenoemde termijn het gevolg is van opzet c.q. groveÂ
schuld van de directie van Perlaplast en/of haar leidinggevende ondergeschikten.
Â
Artikel 12 - Kwaliteit, proefserie, technische eisen, normen en adviezen, garantiesÂ
12.1 Tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald, wordt normale kwaliteit geleverd en worden wat betreftÂ
bijvoorbeeld soort, afmeting, aantal, gewicht en kleur(echtheid), de normale handelsgebruikenÂ
als overeengekomen beschouwd.Â
12.2 Perlaplast neemt de door haar samen te stellen c.q. te vervaardigen zaken pas in productie,Â
indien de door Perlaplast verstrekte proefserie door de Klant is goedgekeurd en dit schriftelijkÂ
door de Klant aan Perlaplast is bevestigd, dan wel dit schriftelijk door Perlaplast aan de KlantÂ
is bevestigd, het voorgaande in dit lid 2 tenzij anders tussen Partijen overeengekomen.Â
12.3 Perlaplast staat er niet voor in dat door Perlaplast verkochte Producten en/of verleendeÂ
Diensten geschikt zijn voor het doel waarvoor de Klant deze wil bestemmen dan welÂ
aanwenden, ook niet indien dat doel aan Perlaplast kenbaar is gemaakt, tenzij het tegendeelÂ
uitdrukkelijk is overeengekomen.Â
12.4 De Klant kan geen rechten onlenen aan door Perlaplast verstrekte adviezen en informatie alsÂ
deze niet direct betrekking hebben op de Overeenkomst.Â
12.5 Ingeval de te leveren Producten buiten Nederland gebruikt moeten worden en de ProductenÂ
aan de in dat land geldende technische eisen en/of normen, die van overheidswegeÂ
voorgeschreven zijn, dienen te voldoen, is Perlaplast uitsluitend verantwoordelijk voor deÂ
levering van de Producten die aan die voorgeschreven technische eisen en/of normen moetenÂ
voldoen, indien de Klant voor het sluiten van de Overeenkomst schriftelijk melding heeftÂ
gemaakt van voornoemde, voorgeschreven technische eisen en/of normen en deze ookÂ
onderdeel van de Overeenkomst heeft gemaakt. Ook alle andere technische eisen en/ofÂ
normen die door de Klant aan de te leveren Producten worden gesteld en welke afwijken vanÂ
9/18Â
de normale specificaties van de Producten die Perlaplast verstrekt, dienen bij het sluiten vanÂ
de Overeenkomst door de Klant nadrukkelijk schriftelijk te worden gemeld.Â
12.6 Perlaplast staat in voor de hiervoor genoemde normale kwaliteit en de deugdelijkheid van deÂ
Producten, waarbij ingeval van gespecificeerde Producten de deugdelijkheid van deÂ
specificatie vooraf tussen Partijen dient te zijn gedefinieerd.Â
12.7 Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, strekt een garantieverplichting van PerlaplastÂ
jegens de Klant in geen geval verder dan tot datgene wat de eventuele producent jegensÂ
Perlaplast heeft gegarandeerd. Voor een beroep op een garantie is het bepaalde in artikel 16Â
van de Voorwaarden onverkort van toepassing.Â
12.8 Door Perlaplast verstrekte garanties zijn niet van toepassing ingeval van:Â
- gebreken als gevolg van ondeugdelijkheid van materialen, dan wel onderdelen die door deÂ
Klant zijn voorgeschreven of ter beschikking gesteld;Â
- onoordeelkundig gebruik door de Klant;Â
- normale slijtage, ondeskundige behandeling, ondeskundige toepassing of buitengewoneÂ
belasting;Â
- het gebruik voor doeleinden die buiten het normale gebruik van een Product vallen;Â
- door de Klant of derden aan een Product aangebrachte wijzigingen of verrichte reparaties;Â
- het handelen of nalaten van door de Klant ingeschakelde derden;Â
- het handelen of nalaten van de Klant of derden in strijd met door Perlaplast verstrekteÂ
instructies;Â
- gebreken als gevolg van door of wegens de Klant aan Perlaplast verstrekte onjuiste,Â
onvolledige en/of ondeugdelijke informatie, waaronder onder meer te verstaan door ofÂ
wegens de Klant aan Perlaplast verstrekte afwijkende productspecificaties.Â
Artikel 13 - Ter beschikkingstelling van informatie wederpartijÂ
13.1 De Klant is verplicht alle gegevens, stukken en overige informatie die Perlaplast naar haarÂ
oordeel nodig heeft voor de levering, tijdig aan Perlaplast ter beschikking te stellen.Â
13.2 De Klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de in lid 1 van ditÂ
artikel bedoelde gegevens, stukken en overige informatie, ook wanneer deze van derdenÂ
afkomstig zijn.Â
13.3 De Klant is gehouden Perlaplast per omgaande te informeren inzake gewijzigde en/ofÂ
nieuwe feiten en omstandigheden die voor het door Perlaplast leveren van de ProductenÂ
en/of Diensten relevant kunnen zijn.Â
13.4 Alle extra kosten voortvloeiende uit de vertraging in de uitvoering van de OvereenkomstÂ
door Perlaplast, welke zijn ontstaan door het niet, niet volledig, niet behoorlijk en/of nietÂ
tijdig aan Perlaplast verstrekken van voornoemde gegevens, stukken en overigeÂ
informatie, zijn volledig voor rekening en risico van de Klant.Â
Artikel 14 - Vervoer, risico en levering van ProductenÂ
14.1 Het risico voor de aan de Klant te leveren Producten gaat op hem over af magazijn vanÂ
Perlaplast, dan wel het magazijn van een door Perlaplast ingeschakelde derde (‘Ex Works’,Â
zoals opgenomen in de meeste recente versie van ICC Incoterms), tenzij in de OvereenkomstÂ
expliciet anders is overeengekomen. Alle Producten worden te allen tijde voor risico van deÂ
Klant getransporteerd. Tenzij de Klant Perlaplast tijdig verzoekt de Producten tijdens hetÂ
vervoer voor rekening van de Klant te verzekeren en/of anders in de Overeenkomst isÂ
bepaald, worden de Producten door of namens Perlaplast onverzekerd getransporteerd.Â
14.2 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk tussen Partijen anders is overeengekomen, zijn voor rekeningÂ
van de Klant uit- en invoerrechten, inklaringskosten, belastingen en eventuele andere met hetÂ
vervoer en de levering van de Producten door Perlaplast gepaard gaande lasten vanÂ
overheidswege, van welke aard ook.Â
10/18Â
14.3 Indien Producten ontbreken bij de aflevering dient de Klant dat binnen vijf (5) werkdagen aanÂ
Perlaplast schriftelijk te melden. Bij een melding na verloop van deze termijn worden deÂ
ontbrekende Producten niet gecrediteerd aan de Klant, noch worden de Producten kosteloosÂ
alsnog bij de Klant afgeleverd.Â
14.4 Perlaplast heeft aan haar leveringsplicht voldaan door de Producten op het overeengekomenÂ
tijdstip in haar magazijn, dan wel het magazijn van een door Perlaplast ingeschakelde derde,Â
aan de Klant ter beschikking te stellen. Het door of namens de Klant ondertekendeÂ
afleveringsdocument en/of bijbehorende bijlagen van de vervoerder levert volledig bewijs opÂ
van de aflevering door Perlaplast van de in het afleveringsdocument en/of bijbehorendeÂ
bijlagen vermelde Producten.Â
14.5 Het door Perlaplast aan de Klant ter aflevering aanbieden van bestelde Producten wordt gelijkÂ
gesteld met levering van de Producten. Indien de Klant weigert de ter aflevering aangebodenÂ
Producten in ontvangst te nemen, zal Perlaplast de betreffende Producten gedurende vijftienÂ
(15) werkdagen na de datum van Aanbieding opslaan op een door haar te bepalen locatie. NaÂ
het verstrijken van deze termijn is Perlaplast niet langer verplicht om de door de KlantÂ
bestelde Producten ter beschikking van de Klant te houden en is zij gerechtigd om deÂ
Producten aan een derde te verkopen of anderszins daarover te beschikken. De Klant blijftÂ
niettemin gehouden de Overeenkomst na te komen door de betreffende Producten op eersteÂ
verzoek van Perlaplast af te nemen tegen de overeengekomen prijs, terwijl de Klant tevensÂ
verplicht is de schade van Perlaplast te vergoeden die voortvloeit uit de eerdere weigering vanÂ
de Klant om de betreffende Producten in ontvangst te nemen, waaronder begrepen opslagen transportkosten.Â
14.6 De levering kan geschieden in gedeelten, naarmate de Producten gereed of voorradig zijn. DeÂ
facturering zal alsdan eveneens in gedeelten plaatsvinden. De Klant is niet bevoegd leveringÂ
in gedeelten te weigeren.Â
14.7 Ingeval van een Overeenkomst op afstand zal Perlaplast geaccepteerde bestellingen uiterlijkÂ
binnen dertig Dagen uitvoeren, tenzij een langere oplevertijd is afgesproken. Indien eenÂ
bestelling niet pas later kan worden uitgevoerd, zal Perlaplast de Klant hiervan zo spoedigÂ
mogelijk kennis geven. De Klant heeft in dat geval het recht op kosteloze teruggave van hetÂ
door hem aan Perlaplast betaalde. De teruggave zal zo spoedig mogelijk en in ieder gevalÂ
binnen dertig Dagen na de kennisgeving plaatsvinden.Â
14.8 Indien ingeval van een Overeenkomst op afstand een bestelling niet kan worden uitgevoerdÂ
doordat het gekochte Product niet beschikbaar is, zal Perlaplast zich inspannen om eenÂ
vervangend Product beschikbaar te stellen. Aan de Klant zal worden gemeld dat eenÂ
vervangend Product wordt geleverd. Bij vervangende Producten wordt het HerroepingsrechtÂ
als bedoeld in artikel 4 van de Voorwaarden niet uitgesloten. De kosten van een eventueleÂ
retourzending door de Klant in het kader van dit Herroepingsrecht zijn voor rekening vanÂ
Perlaplast, die de Klant daarvan op duidelijke en begrijpelijke wijze zal kennis geven.Â
Artikel 15 – Eigendomsvoorbehoud en pandrechtÂ
15.1 Alle door Perlaplast geleverde Producten blijven het eigendom van Perlaplast totdat deÂ
Klant alle verplichtingen uit alle met Perlaplast gesloten overeenkomsten (waaronder onderÂ
meer de Overeenkomsten) is nagekomen, waaronder:Â
a. de tegenprestatie(s) met betrekking tot de geleverde, eerder geleverde en nietÂ
betaalde of te leveren producten (waaronder onder meer de Producten);Â
b. de tegenprestatie(s) met betrekking tot door Perlaplast verrichte of te verrichtenÂ
diensten (waaronder onder meer de Diensten);Â
c. eventuele schade-, kosten- en rentenvorderingen wegens niet correcte nakoming doorÂ
de Klant van overeenkomsten (waaronder onder meer de Overeenkomsten) metÂ
Perlaplast.Â
11/18Â
15.2 Ingeval van levering van Producten aan de Klant op een ander grondgebied danÂ
Nederland, dan geldt ten aanzien van de betreffende Producten – indien en zodra dezeÂ
zich op het grondgebied van het betreffende land bevinden – in aanvulling op het in lid 1Â
hiervoor vermeld eigendomsvoorbehoud naar Nederlands recht tevens eenÂ
eigendomsvoorbehoud zoals vermeld in lid 1 hiervoor naar het recht van het betreffendeÂ
land, met dien verstande dat ten aanzien van de overeenkomst voor het overige bijÂ
uitsluiting Nederlands recht van toepassing is.Â
15.3 De Klant is uitdrukkelijk niet bevoegd de Producten te verpanden of hier enig ander rechtÂ
op te vestigen.Â
15.4 Indien de Klant zijn verplichtingen uit overeenkomsten (waaronder onder meer deÂ
Overeenkomsten) niet nakomt of er gegronde vrees bestaat dat zij zulks niet zal doen naarÂ
het oordeel van Perlaplast, is Perlaplast gerechtigd afgeleverde Producten waarop hetÂ
bovenvermelde eigendomsvoorbehoud rust bij de Klant of derden die de Producten voorÂ
de Klant houden weg te halen of te doen weghalen, waarbij de Klant zich verplicht hiertoeÂ
alle medewerking te verlenen en ook de derden die eventueel de Producten houden voorÂ
de Klant te instrueren om eveneens alle medewerking te verlenen. Indien de Klant inÂ
gebreke blijft aan het bepaalde in dit lid te voldoen, verbeurt hij een boete van 10% van hetÂ
door hem verschuldigde bedrag aan Perlaplast, onverminderd het recht van Perlaplast omÂ
de Producten weg te halen of weg te doen halen.Â
15.5 Indien een derde enig recht op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde ProductenÂ
wenst te vestigen, er conservatoir of executoriaal beslag wordt gelegd op die Producten ofÂ
een derde anderszins enig recht op die Producten wil doen gelden, is de Klant verplicht omÂ
Perlaplast per omgaande schriftelijk daarvan op de hoogte te stellen. Perlaplast is dan ookÂ
gerechtigd haar eigendom tot zich te nemen. De Klant dient daaraan zijn medewerking teÂ
verlenen.Â
15.6 De Klant is verplicht:Â
a. de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten deugdelijk te verzekeren enÂ
verzekerd te houden tegen onder meer brand-, ontploffings- of waterschade en tegenÂ
diefstal en eveneens op eerste verzoek een kopie van de desbetreffende polis aanÂ
Perlaplast te verstrekken;Â
b. onder meer in het kader van de (aanvullende) zekerheidstelling als bedoeld in artikelÂ
9.11 van de Voorwaarden, alle aanspraken van de Klant op verzekeraars, danwelÂ
andere derden indien de Producten niet onder dekking van de desbetreffendeÂ
verzekering vallen, danwel niet verzekerd zijn, met betrekking tot de onderÂ
eigendomsvoorbehoud geleverde Producten op eerste verzoek te verpanden aanÂ
Perlaplast op de wettelijk voorgeschreven wijze en met inachtneming van hetÂ
volgende. De Klant verstrekt hierbij als volmachtgever aan Perlaplast, die dit hierbijÂ
aanvaardt als gevolmachtigde, een volledige en onherroepelijke volmacht, teneindeÂ
Perlaplast in de gelegenheid te stellen voornoemde aanspraken die de Klant heeft opÂ
voornoemde derden en op voornoemde derden zal verkrijgen, te verpanden en teÂ
doen verpanden. De Klant verklaart in dit kader dat hij tot verpanding van dezeÂ
goederen bevoegd is en dat op deze goederen geen beperkte rechten rusten.Â
Perlaplast verwerft hiermee een volmacht waarmee Perlaplast namens de KlantÂ
voornoemde toekomstige aanspraken die de Klant zal verkrijgen, namens de KlantÂ
aan Perlaplast (zichzelf) in de hoedanigheid van pandhouder te verpanden, doorÂ
registratie van deze pandakte bij de Belastingdienst op regelmatig terugkerende danÂ
wel latere momenten, zulks naar keuze van Perlaplast;Â
c. de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten gescheiden van andere zakenÂ
en duidelijk geïdentificeerd als eigendom van Perlaplast te bewaren;Â
12/18Â
d. op alle andere manieren medewerking te verlenen aan redelijke maatregelen dieÂ
Perlaplast wenst te nemen ter bescherming van haar eigendomsrecht met betrekkingÂ
tot de Producten die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd.Â
15.7 De Klant verleent Perlaplast eveneens pandrecht op geleverde Producten, en hierbij bijÂ
voorbaat op nog te leveren Producten, met betrekking waartoe Perlaplast geen beroep kanÂ
doen op haar eigendomsvoorbehoud wegens het feit dat de geleverde c.q. te leverenÂ
Producten zijn vermengd, vervormd of nagetrokken, zulks tot meerdere zekerheid van alÂ
hetgeen de Klant in welke hoedanigheid en uit welke hoofde ook aan PerlaplastÂ
verschuldigd mocht zijn, niet opeisbare en voorwaardelijke schulden daaronder medeÂ
begrepen. In dat geval vestigt de Klant bij voorbaat een bezitloos pandrecht op deÂ
natrekkende zaak, respectievelijk de gevormde zaak ten behoeve van Perlaplast. Dit, totÂ
zekerheid van al hetgeen de Klant, uit welke hoofde ook, aan Perlaplast verschuldigd is enÂ
zal worden, waaronder begrepen maar niet uitsluitend niet opeisbare en voorwaardelijkeÂ
schulden.Â
 De Klant verklaart in dit kader dat hij tot verpanding van deze goederen bevoegd is en datÂ
op deze goederen geen beperkte rechten rusten. Perlaplast is gerechtigd en wordt hierbijÂ
door de Klant onherroepelijk gemachtigd om de ter vestiging van het pandrecht benodigdeÂ
handelingen te verrichten (waaronder het vestigen van het pandrecht bij authentieke ofÂ
geregistreerde onderhandse akte) en daarbij ook namens de Klant op te treden. De KlantÂ
verplicht zich op verzoek van Perlaplast aan deze verpanding onverwijld zijn medewerkingÂ
te verlenen.Â
Artikel 16 - KlachttermijnÂ
16.1 De Klant is verplicht de door Perlaplast geleverde Producten en/of verrichte DienstenÂ
onmiddellijk na (op)levering op zichtbare gebreken te controleren. Meer in het bijzonder,Â
doch niet uitsluitend, berust de controle op het aantal geleverde Producten c.q. opÂ
eventuele manco’s, surplus’ en/of beschadigingen bij de Klant.Â
16.2 Bij zichtbare gebreken dient de Klant binnen een termijn van vijf (5) werkdagen na deÂ
datum van levering schriftelijk en gemotiveerd daarvan aan Perlaplast mededeling te doen,Â
bij gebreke waarvan het geleverde geacht wordt te zijn aanvaard en te voldoen aan hetÂ
bepaalde in de Overeenkomst.Â
16.3 Andere gebreken aan de geleverde Producten en/of verrichte Diensten moeten binnen vijfÂ
(5) werkdagen na ontdekking dan wel nadat zij redelijkerwijs te ontdekken waren,Â
schriftelijk en gemotiveerd aan Perlaplast worden gemeld, bij gebreke waarvan hetÂ
geleverde geacht wordt te zijn aanvaard en te voldoen aan het bepaalde in deÂ
Overeenkomst.Â
16.4 Als Partijen geen overeenstemming bereiken over de vraag of er sprake is van een gebrek,Â
dan wordt een onafhankelijke deskundige ingeschakeld. De deskundige wordt in overlegÂ
met de Klant aangewezen door Perlaplast. De kosten hiervoor komen voor rekening vanÂ
de (grotendeels) in het ongelijk gestelde Partij, tenzij anders is overeengekomen.Â
16.5 Ingeval van een klacht dient Perlaplast te allen tijde in de gelegenheid te worden gesteldÂ
de klacht ter plaatse op haar gegrondheid te (doen) onderzoeken. Indien blijkt dat de klachtÂ
om welke reden ook niet gegrond is, zijn alle kosten voortvloeiende uit dit onderzoek voorÂ
rekening van de Klant. Hieronder worden onder meer verstaan reiskosten, verblijfkosten enÂ
personeelskosten (bestede uren e.d.).Â
16.6 Geen klachten worden geaccepteerd op Producten waarvan de aard en/of samenstelling isÂ
gewijzigd dan wel op Producten die geheel of gedeeltelijk zijn verwerkt en/of beschadigd.Â
16.7 Klachten van welke aard dan ook ten aanzien van de uitvoering door Perlaplast van eenÂ
Overeenkomst schorten de betalingsverplichting van de Klant niet op en kunnen slechtsÂ
schriftelijk ter kennis van Perlaplast worden gebracht.Â
16.8 Indien de Klant niet tijdig en volledig aan al zijn verplichtingen jegens Perlaplast (zowelÂ
13/18Â
financieel als anderszins) heeft voldaan, rust op Perlaplast geen enkele verplichting metÂ
betrekking tot een ingediende vordering.Â
16.9 Een vordering betreffende een door Perlaplast geleverd Product en/of verrichte DienstÂ
heeft geen invloed op eerder geleverde of nog te leveren Producten en/of Diensten, ookÂ
niet indien deze Producten en/of Diensten zijn of zullen worden geleverd ter uitvoering vanÂ
dezelfde Overeenkomst.Â
16.10 Indien is geklaagd met inachtneming van de in dit artikel vermelde bepalingen en de klachtÂ
gegrond is, zal Perlaplast alsnog op deugdelijke wijze de overeengekomen DienstÂ
verrichten en/of – na terugzending van het oorspronkelijk geleverde Product – hetÂ
overeengekomen Product leveren c.q. vervangen. Tot verdere schadevergoeding isÂ
Perlaplast niet verplicht. Indirecte schade wordt nimmer vergoed.Â
Artikel 17 - RetourzendingenÂ
17.1 Retourzending van een Product is slechts toegestaan indien en voorzover Perlaplast daartoeÂ
haar voorafgaande schriftelijke toestemming aan de Klant heeft gegeven en ingeval de KlantÂ
gebruik maakt van zijn in artikel 4 opgenomen Herroepingsrecht. Bij een retourzending dientÂ
de Klant te allen tijde de volgende bepalingen in acht te nemen.Â
17.2 Onverminderd het bepaalde in lid 1 van dit artikel, zijn uitsluitend ingeval de volgende limitatiefÂ
opgesomde omstandigheden zich voordoen, retourzendingen toegestaan:Â
a. Bij beschadiging van het Product, dat is veroorzaakt tijdens het vervoer van het ProductÂ
naar de Klant;Â
b. Ingeval een Product is afgeleverd dat niet besteld is.Â
17.3 Uitsluitend origineel verpakte Producten die in de originele staat verkeren kunnen retourÂ
worden gezonden. De retourzending dient te geschieden op de door Perlaplast te bepalenÂ
wijze.Â
17.4 Retourzendingen zijn niet toegestaan bij:Â
a. ondeskundige behandeling;Â
b. onoordeelkundig gebruik;Â
c. ondeskundige toepassing;Â
d. het gebruik van een geleverd Product voor doeleinden die buiten het normale gebruikÂ
van dit Product vallen.Â
17.5 Perlaplast is gerechtigd een retour gezonden Product ter beschikking van de Klant voor diensÂ
rekening en risico te (doen) houden, indien het Product niet op grond van eenÂ
gerechtvaardigde klacht c.q. ten onrechte retour is gezonden.Â
Artikel 18 - Aansprakelijkheid van Perlaplast en verzekeringÂ
18.1 Perlaplast is aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt en die het gevolg is van een aanÂ
Perlaplast toe te rekenen tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst of eenÂ
onrechtmatige daad van Perlaplast. Voor vergoeding komt echter alleen in aanmerking dieÂ
schade waartegen Perlaplast verzekerd is, dan wel redelijkerwijs verzekerd had behoren teÂ
zijn – gegeven de aard van de onderneming van Perlaplast en de markt waarin zij opereertÂ
– en slechts tot het bedrag dat de verzekeraar in een voorkomend geval uitkeert.Â
18.2 Niet voor vergoeding in aanmerking komt:Â
(a) vermogensschade, zoals - maar niet beperkt tot – bedrijfs- en/of stagnatieschade,Â
gevolgschade, vertragingsschade, gederfde winst, gemiste besparing en verminderdeÂ
goodwill;Â
(b) immateriële schade, zoals onder meer reputatieschade;Â
14/18Â
(c) opzichtschade, waaronder onder andere wordt verstaan schade die door of tijdens deÂ
uitvoering van het werk wordt toegebracht aan zaken waaraan wordt gewerkt of aanÂ
zaken die zich bevinden in de nabijheid van de plaats waar wordt gewerkt (de KlantÂ
dient zich desgewenst tegen deze schade behoorlijk te verzekeren);Â
(d) schade ontstaan door handelen of nalaten van de Klant of derden in strijd met doorÂ
Perlaplast verstrekte instructies c.q. in strijd met de Overeenkomst en/of deÂ
Voorwaarden;Â
(e) schade als direct gevolg van door of namens de Klant aan Perlaplast verstrekteÂ
onjuiste, onvolledige en/of ondeugdelijke informatie.Â
18.3 De Klant dient de door Perlaplast geleverde Producten enkel te gebruiken overeenkomstigÂ
de gebruiksinstructies en voor het doel waarvoor het Product bestemd is. Het gebruik vanÂ
het Product is geheel voor risico van de Klant. Perlaplast is op geen enkele wijzeÂ
aansprakelijk voor welke schade dan ook die ontstaat of is ontstaan door verkeerd gebruikÂ
van de door Perlaplast geleverde Producten. Perlaplast is evenmin aansprakelijk voor eenÂ
gebrekkig, niet of onvoldoende functionerend (onderdeel van een) Product dat de Klant zelfÂ
met of uit een door Perlaplast geleverd Product heeft gecreëerd en/of samengesteld.Â
18.4 Perlaplast is voorts niet aansprakelijk voor:Â
(a) bij de Klant en/of derden ontstane schade die het gevolg is van de verstrekking vanÂ
onjuiste en/of onvolledige gegevens, stukken, orders of overige informatie door ofÂ
wegens de Klant aan Perlaplast, waaronder onder meer te verstaan door of wegensÂ
de Klant aan Perlaplast verstrekte afwijkende productspecificaties;Â
(b) het handelen of nalaten van (een) (de) eventueel door de Klant ingeschakeldeÂ
derde(n).Â
18.5 Indien:Â
(a) het voor Perlaplast ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst niet of niet tegenÂ
redelijke condities mogelijk is een verzekering als bedoeld in lid 1 af te sluiten ofÂ
daarna tegen redelijke condities te verlengen;Â
(b) de verzekeraar niet tot uitkering van de betreffende schade overgaat;Â
(c) de betreffende schade niet door de verzekering is gedekt,Â
is de vergoeding van de schade beperkt tot het bedrag dat door Perlaplast voor deÂ
Overeenkomst (inclusief BTW) met de Klant is overeengekomen.Â
18.6 De Klant vrijwaart Perlaplast tegen alle aanspraken van derden wegens schadeÂ
opgetreden door of in verband met door Perlaplast verrichte Diensten en/of geleverdeÂ
Producten, voor zover Perlaplast jegens de Klant voor dergelijke schade ook nietÂ
aansprakelijk zou zijn.Â
18.7 De Klant vrijwaart Perlaplast tegen alle aanspraken, voortvloeiende uit en/of verbandÂ
houdende met schade die is veroorzaakt door schending van octrooirechten,Â
auteursrechten dan wel overige intellectuele eigendom door gebruik van gegevens,Â
stukken, producten of overige informatie die door of vanwege de Klant ter uitvoering van deÂ
Overeenkomst zijn verstrekt of voorgeschreven.
Artikel 19 - Overmacht
19.1 Onder overmacht wordt verstaan een tekortkoming in de nakoming van een OvereenkomstÂ
die niet aan Perlaplast kan worden toegerekend.Â
19.2 Onder overmacht als bedoeld in lid 1 wordt in ieder geval – dus niet uitsluitend – begrepenÂ
een tekortkoming als gevolg van (a) problemen bij en/of ernstige verstoringen van hetÂ
productieproces bij toeleveranciers, waaronder nutsbedrijven, alsmede bedrijfsstoringen,Â
(b) het niet leveren van noodzakelijke materialen door derden, (c) opzet of grove schuldÂ
van hulppersonen, (d) werkstaking, (e) bovenmatig ziekteverzuim van het personeel ofÂ
15/18Â
personeelsgebrek anderszins, (f) brand, (g) bijzondere weersomstandigheden (zoalsÂ
overstromingen) en (natuur)rampen, (h) overheidsmaatregelen (zowel op nationaal als opÂ
internationaal niveau), waaronder in- en uitvoerverboden en in- en uitvoerbelemmeringen,Â
(i) oorlog, oorlogsgevaar, mobilisatie, onlusten, oproer, staat van beleg, (j) sabotage, (k)Â
vervoersstremmingen, (l) gebrek aan grond-, hulp- en brandstoffen, (m) machinebreukÂ
en/of (n) transportvertraging.Â
19.3 In geval van overmacht heeft Perlaplast de keuze hetzij de uitvoering van deÂ
Overeenkomst op te schorten totdat de overmacht situatie heeft opgehouden te bestaan,Â
hetzij de Overeenkomst, al dan niet na aanvankelijk voor opschorting te hebben gekozen,Â
geheel of gedeeltelijk te ontbinden. De Klant heeft in beide gevallen geen recht op enigeÂ
schadevergoeding. Indien de periode waarin door de overmacht nakoming van deÂ
verplichtingen door Perlaplast onmogelijk is langer duurt dan dertig (30) Dagen, is ook deÂ
Klant bevoegd de Overeenkomst gedeeltelijk (voor de toekomst) te ontbinden, met dienÂ
verstande dat Perlaplast conform lid 4 gerechtigd is voor de reeds verrichteÂ
werkzaamheden een factuur te sturen. Bij gedeeltelijke ontbinding bestaat geenÂ
verplichting tot vergoeding van de (eventuele) schade.Â
19.4 Indien Perlaplast bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingenÂ
heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigdÂ
dat gedeelte afzonderlijk te factureren en is de Klant gehouden deze factuur te voldoen alsÂ
betrof het een afzonderlijke Overeenkomst.Â
Artikel 20 - VervaltermijnenÂ
20.1 Rechtsvorderingen en andere bevoegdheden van de Klant, uit welke hoofde ook, jegensÂ
Perlaplast in verband met geleverde Producten en/of verleende Diensten vervallen naÂ
twaalf (12) maanden na de datum waarop de Klant bekend werd of redelijkerwijs bekendÂ
kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden, maar uit dien hoofde voorÂ
het verstrijken van deze termijn geen schriftelijke claim is neergelegd bij Perlaplast.Â
20.2 In het geval binnen de in lid 1 vermelde termijn door de Klant een schriftelijke claim isÂ
neergelegd bij Perlaplast in verband met door haar geleverde Producten en/of verleendeÂ
Diensten, vervalt iedere rechtsvordering dienaangaande van de Klant eveneens indienÂ
Perlaplast niet binnen een termijn van vier (4) maanden na het ontvangen van deÂ
betreffende schriftelijke claim in rechte is betrokken bij de op grond van artikel 27 van deÂ
Voorwaarden bevoegde rechter, en twaalf (12) maanden zijn verstreken na de datumÂ
waarop de Klant bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van dezeÂ
rechten en bevoegdheden.Â
Artikel 21 - Aansprakelijkheid van de KlantÂ
Indien de Klant zijn verplichtingen niet nakomt binnen vijf (5) werkdagen na daartoe door Perlaplast inÂ
gebreke te zijn gesteld, is Perlaplast bevoegd de Overeenkomst terstond zonder rechterlijkeÂ
tussenkomst te ontbinden, met behoud van haar eventuele recht op schadevergoeding.Â
Artikel 22 - Ontbinding en opschortingÂ
22.1 Ingeval de Klant een of enige van zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst nietÂ
of deels niet nakomt, is de Klant van rechtswege in verzuim en heeft Perlaplast het rechtÂ
de Overeenkomst, zonder nadere ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst,Â
eenzijdig geheel of gedeeltelijk te ontbinden door middel van een schriftelijke kennisgevingÂ
aan de Klant en/of haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst op te schorten,Â
zonder dat Perlaplast tot enige schadevergoeding is gehouden en onverminderd eventueleÂ
aan Perlaplast toekomende rechten, waaronder begrepen het recht op volledigeÂ
16/18Â
schadevergoeding. Alle vorderingen die Perlaplast in deze gevallen op de Klant mochtÂ
hebben of verkrijgen, zullen terstond en ten volle opeisbaar zijn.Â
22.2 Ingeval van faillissement van de Klant, op de Klant de Wet Schuldsanering NatuurlijkeÂ
Personen van toepassing is of als op een aanmerkelijk deel van het vermogen van deÂ
Klant beslag wordt gelegd of als de Klant niet langer moet worden geacht de verplichtingenÂ
uit de Overeenkomst na te kunnen komen, is de Klant van rechtswege in verzuim en heeftÂ
Perlaplast het recht de Overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en zonderÂ
rechterlijke tussenkomst eenzijdig door middel van een schriftelijke kennisgeving geheel ofÂ
gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat Perlaplast tot enige schadevergoeding is gehoudenÂ
en onverminderd haar verdere rechten, waaronder begrepen het recht van Perlaplast opÂ
volledige schadevergoeding.Â
Artikel 23 - GeheimhoudingÂ
23.1 Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in hetÂ
kader van de Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. InformatieÂ
geldt als vertrouwelijk als dit door een Partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit deÂ
aard van de informatie.Â
23.2 Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, PerlaplastÂ
gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechterÂ
aangewezen derden mede te verstrekken, en Perlaplast zich ter zake niet kan beroepen opÂ
een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht vanÂ
verschoning, is Perlaplast niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en isÂ
de Klant niet gerechtigd tot ontbinding van de Overeenkomst.Â
Artikel 24 - Intellectuele eigendomsrechtenÂ
24.1 Alle huidige en toekomstige (intellectuele en industriële) eigendomsrechten, waaronderÂ
maar niet beperkt tot auteursrechten en databankrechten, op alle Producten en/of deÂ
resultaten van Diensten waaronder maar niet beperkt tot kopij, modellen, tekeningen,Â
ontwerpen, documentatie, fotografische opnamen, films, informatiedragers, apparatuur enÂ
programmatuur (in object- en broncode), gegevens en databestanden, mallen en matrijzen,Â
welke onderwerp zijn van en/of voortvloeien uit en/of gebruikt zijn bij de uitvoering van deÂ
Overeenkomst respectievelijk de nakoming van de verplichtingen uit de OvereenkomstÂ
berusten uitsluitend bij Perlaplast of haar licentiegevers. Niets in de Overeenkomst of deÂ
Voorwaarden strekt tot overdracht van voornoemde huidige en toekomstige (intellectueleÂ
en industriële) eigendomsrechten aan de Klant. Indien voormelde rechten niet bijÂ
Perlaplast berusten, is de Klant gehouden op eerste verzoek elke medewerking aanÂ
overdracht van het desbetreffende recht aan Perlaplast te verlenen.Â
24.2 De rechten op de in het vorige lid bedoelde goederen en gegevens blijven eigendom vanÂ
Perlaplast ongeacht of aan de Klant voor de vervaardiging ervan kosten in rekening zijnÂ
gebracht. Deze goederen en gegevens mogen door de Klant zonder uitdrukkelijkeÂ
voorafgaande schriftelijke toestemming van Perlaplast niet gekopieerd, gebruikt of aanÂ
derden getoond worden.Â
24.3 Indien en voorzover Perlaplast in een voorkomend geval aan de Klant een gebruiksrechtÂ
verleent, dan verkrijgt de Klant alsdan uitsluitend een herroepelijk, niet-exclusief en nietoverdraagbaar gebruiksrecht dat is beperkt tot het overeengekomen gebruik.Â
Artikel 25 - Verwerking van persoonsgegevensÂ
Perlaplast verwerkt persoonsgegevens in overeenstemming met de Algemene VerordeningÂ
Gegevensbescherming. De privacyverklaring van Perlaplast is te vinden op de website vanÂ
Perlaplast.Â
Artikel 26 - Toepasselijk rechtÂ
17/18Â
26.1 Ten aanzien van de Overeenkomst en van Overeenkomsten die daaruit voortvloeien,Â
verklaren Partijen zich te onderwerpen aan het Nederlandse recht.Â
26.2 De toepasselijkheid van de op het moment van het sluiten van de Overeenkomst en vanÂ
Overeenkomsten die daaruit voortvloeien, geldende versie van het Weense KoopverdragÂ
wordt bij deze geheel uitgesloten.Â
Artikel 27 - GeschillenÂ
Alle geschillen, van welke aard dan ook - daaronder begrepen die, welke slechts door één van deÂ
Partijen als zodanig worden beschouwd - die naar aanleiding van de Overeenkomst en vanÂ
Overeenkomsten die daaruit voortvloeien, tussen Partijen mochten ontstaan, zullen onder uitsluitingÂ
van de competentie van iedere andere instantie worden beslecht door de rechtbank Gelderland,Â
locatie Zutphen, tenzij de Klant binnen een maand nadat Perlaplast zich schriftelijk jegens de Klant opÂ
dit beding heeft beroepen, voor de beslechting van het geschil door de volgens de wet bevoegdeÂ
rechter kiest.Â
18/18Â
Bijlage I: Modelformulier voor herroeping
Modelformulier voor herroepingÂ
(dit formulier alleen invullen en terugzenden wanneer u de Overeenkomst wilt herroepen)Â
- Aan: [ naam Ondernemer]Â
[ geografisch adres Ondernemer]Â
[ faxnummer Ondernemer, indien beschikbaar]Â
[ e-mailadres of elektronisch adres van Ondernemer]
- Ik/Wij* deel/delen* u hierbij mede, dat ik/wij* onze Overeenkomst betreffende deÂ
verkoop van de volgende Producten: [aanduiding Product]*Â
de verrichting van de volgende Dienst: [aanduiding Dienst]*,Â
herroept/herroepen*Â
- Besteld op*/ontvangen op* [datum bestelling bij Diensten of ontvangst bij Producten]Â
- [Naam Klant(en)]Â
- [Adres Klant(en)]Â
- [Handtekening Klant(en)] (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)Â
* Doorhalen wat niet van toepassing is of invullen wat van toepassing is.